Vägen till körkort...

Inför körkortet brukar det dyka upp många frågor. Vi rekommenderar därför att du även besöker Transportstyrelsen och Trafikverket. Där hittar du svar på (nästan) alla dina frågor. Titta gärna på filmen nedan. Du får övningsköra bil både privat och på trafikskola när du har fyllt 16 år, men först måste du ha ditt körkortstillstånd klart. Om du vill övningsköra hemma måste du dels ha en godkänd handledare, dels själv gå introduktionskursen / handledarkursen.

KÖRKORTSTILLSTÅND - du måste ha ditt körkortstillstånd klart innan du får övningsköra hemma eller på trafikskola. Du ansöker om körkortstillstånd via blanketter som finns att hämta på Transportstyrelsen samt gör ett syntest hos en optiker/trafikskola.

HANDLEDARKURSER - du som vill köra hemma privat måste ha både en godkänd handledare och själv ha gått introduktionskursen / handledarkursen. Vi håller handledarkurser varje månad på respektive ort.

AVBOKNING - inbokad körlektion måste avbokas senast 24 timmar innan, i annat fall debiteras fullt lektionspris. För att vi ska kunna bereda plats åt annan elev, ring helst så tidigt som möjligt om du har fått förhinder. Undantag: akut sjukdom, läkarintyg erfordras.

FÖR SEN ANKOMST - om du befarar att du kommer att bli 15 minuter (eller mer) sen till utsatt lektionstid, måste du kontakta oss. Om du ej hör av dig med besked, är din lärare inte skyldig att vänta mer än 15 minuter.

HALKBANA - Halkkörningen ingår som en obligatorisk del av utbildningen. Till halkbana måste medtagas giltig svensk legitimation. Trafikskolan bokar tid på halkbana när du anses duktig nog för detta.

RISKETTAN - obligatorisk utbildning om bl. a. alkohol och droger.

KÖRKORTSPROV - en teoretisk del och en praktisk del (uppkörning). Först görs det teoretiska provet och detta måste bli godkänt innan uppkörningen får genomföras. Det är på elevens ansvar att se till att det finns ett godkänt teoriprov innan körprovet om båda delarna bokas samtidigt. Om det inte finns ett godkänt teoriprov vid uppkörningstillfället kommer provet inte att få genomföras, men eleven får stå för kostnaderna till både oss och Trafikverket.

Fr.o.m. 15/6-2020 måste prov för minderåriga (under 18 år) ha betalats till Trafikverket senast 24 timmar innan provtillfället. Om avgiften inte är betald kommer provet automatiskt att avbokas, detta för att kunden inte ska bli skuldsatt och riskera att hamna hos Kronofogden.

BOKNING AV PROV - För att vi ska boka proven (teori/uppkörning) åt dig så krävs det inför teorprovet: 3 godkända sluttester via Teoricentralen, (10 godkända innan du genomför provet) och 80% kunskapsnivå. Inför uppkörningen krävs att din lärare har godkänt din körning och har kunnat sätta ett slutgiltigt antal lektioner inför provet.

Vi kommer att meddela dig när vi anser att du är redo. Vill du boka proven innan dess så rekommenderas att du bokar på egen hand direkt via Trafikverket. Observera då att du kommer att få köra med Trafikverkets bil på uppkörningen. Observera också att riskutbildningarna måste vara planerade för att du ska kunna boka proven antingen via oss eller på egen hand.

Boka

Ring oss gärna! 035-10 32 00