Upplägg och information

Körkortstillstånd
För att få övningsköra, privat eller på trafikskola, så måste du ha ditt körkortstillstånd klart. Du ansöker om körkortstillstånd via en blankett som finns på Transportstyrelsen (ansök om körkortstillstånd grupp 1, detta behöver du även komplettera med ett syntest hos en optiker/trafikskola).

• OBS! En intensivkurs är en utbildning som förbereder dig inför teoriprovet och uppkörningen. Vi bokar aldrig in en uppkörning innan vi sett dig köra. Proven kan bokas in under intensivutbildningen om du uppnått teori-nivån och en överenskommelse med din trafiklärare. Du får då komma tillbaka för själva körprovet. Teori-provet kan göras på hemorten om så önskas.
  • En intensivkurs "garanterar" inte ett körkort. Ibland kan det krävas mer lektioner än vad du bokat dig för (ibland kan det krävs mindre timmar än vad du bokat). Din trafiklärare gör hela tiden en bedömning hur du ligger till i körningen/teorin. Det är Trafikverket som gör bedömningen under provet.

• Under sommartid kan det vara lång väntetid för att få tid för uppkörning hos Trafikverket.

De flesta som kommer på kurs hos oss stannar i två veckor. Efter överenskommelse med trafikskolan, kör du halkbanan under andra veckans vistelse.

Körkortsprovet
För att få ditt körkort behöver du göra två delprov. Teoriprovet måste vara godkänt innan du får genomföra körprovet. Om båda proven bokas samtidigt är det på elevens ansvar att se till att det finns ett godkänt teoriprov vid uppkörningstillfället. Om det inte finns det kommer provet att avbokas och eleven debiteras kostnaderna från Trafikverket och oss på trafikskolan.

• En teoretisk del (kunskapsprov)
  • En praktisk del (körningen)
  • OBS! Medtag GILTIG (svensk) legitimation till båda delarna!

Boende
Beläget i samma byggnad som trafikskolan (på nedervåningen). Gångavstånd från tågstation och resecentrum. För dig som behöver logi tillkommer detta med 250 kr/natt. Gemensamt kök, dusch och toalett. Boendet skall som regel förskottsbetalas när du "checkar in". Medtag lakan och handduk.

Teori
I kursavgiften ingår fri tillgång till våra datorer om man använder sig av Teoricentralen. Teoribok och Digital bok ingår ej i priset. För teoristudier använder vi Teoricentralens material. Där finner du tester som du behöver för att klara teoriprovet. Om du istället vill köpa teoribokspaketet i fysiskt format rekommenderar vi: "Trafikens grunder" (som även innehåller "Köra bil" och "Vägmärkestest") och kostar 420 kr. Allt material kan med fördel beställas i förväg via e-handeln om du vill börja läsa in teorin innan du kommer hit. Porto & exp avgift tillkommer. Om du istället vill köpa Digital Bok till Teoricentralen kostar det 400 kr.

Halkkörning
Kostnad för halkkörning tillkommer med 2100 kr. Halkkörningen ingår som en obligatorisk del av utbildningen. Notera, att giltig svensk legitimation skall medtagas till halkkörningen.

RiskEttan
Kostnad för riskutbildning om alkohol & droger tillkommer med 1000 kr. Riskutbildningen ingår som en obligatorisk del av utbildning för alla som ska göra sina prov fr.o.m. 1 april 2009.

Bokning kurs
Du kan göra din bokning genom att klicka här. Du får ett mail med bekräftelse om det finns plats eller inte. Om det finns plats får du sedan ett välkomstbrev. Läs bekräftelsen noga, den innehåller bl. a. besked om din första körtid. Schema för resten av kursen får du vid ankomst. Sedan kommer en faktura 4 veckor innan kursstart.

Ombokning eller avbokning
Notera, att din bokning är bindande. Avbokning måste ske senast tre veckor före kursstart i annat fall debiteras en avbokningsavgift på 900 kr.

Boka din intensivkurs redan idag

Ring oss gärna! 035-10 32 00